Методика підготовки та проведення концерту
Основні етапи організації та проведення концерту.
1 етап. Визначення теми (форми проведення).
Концерти можуть бути звітні, святкові, тематичні. При визначенні теми концерту організаторам потрібно враховувати й особливості аудиторії.
2 етап. Визначення дати, часу та місця проведення.
Обговорюючи дату і час проведення концерту, необхідно відштовхуватися від його теми, а вже потім з’ясовувати день тижня, вихідні та святкові, можливість відвідування концерту глядачами. Оптимальним для проведення концерту є час з 17 години в робочі дні та з 12 до 14 години у вихідні та святкові.
Місцем проведення концерту може бути глядацька зала клубного закладу, велика рекреація, хол першого поверху, майданчик біля клубного закладу, відкрита сцена на вулиці тощо.
3 етап. Складання програми концерту.
Створення програми концерту починається із задуму, який визначає не тільки, що буде поставлено, але й як це буде зроблено. Задум – це образне бачення майбутнього концерту, його змісту і форми, композиції, темпоритму і сценографії.
При складанні програми необхідно дотримуватися таких правил:
1. Особлива увага приділяється прологу і фіналу. Якщо пролог налаштовує глядача на сприйняття подальшої програми, то фінал в образній формі розкриває головну думку концерту. Тому він повинен починатися і закінчуватися яскравими масовими номерами.
2. Якщо концерт складається з різних за жанрами і стилями номерів, то починати потрібно з «класики» і поступово переходити до сучасної естради.
3. Не рекомендується ставити підряд однотипні номери.
4. Не можна після масового номера, супроводжуваного гучною музикою, ставити виступ соліста.
5. Слід враховувати вік учасників: краще почати концерт із виступів дітей, а закінчити виступами учасників старшого віку.
6. Треба пам’ятати, що концерт, який затягнувся, стомлює глядача. Тому необхідно дотримуватися його чіткої тривалості: він не повинен перевищувати 90 хвилин. Середній концертний номер триває 5 хвилин (3+2 хв. на вихід та аплодисменти).
4 етап. Перегляд та відбір концертних номерів.
Концертні номери слід переглянути і відібрати заздалегідь – не менш ніж за два тижні до дати проведення. До перегляду необхідно ознайомити передбачуваних учасників із сценарієм, щоб вони заздалегідь продумали тематику виступів. При відборі номерів потрібно пред’являти наступні вимоги: номер повинен мати закінчений вигляд та відповідати темі концерту.
5 етап. Підготовка тексту для ведучих.
Текст для ведучихє необхідною і важливою змістовною складовою будь-якого концерту. Він дозволяє створити святковий настрій, надати необхідну інформацію про учасників та їх виступи. Ведучі можуть надати тематичну інформацію, провести привітання або нагородження учасників та гостей тощо.
В якості ведучих на дитячі концерти краще підготувати двох дітей – хлопчика і дівчинку.
Важливо також обговорити з ведучими форму одягу і поведінку на сцені.
6 етап. Підготовка та розповсюдження запрошень і афіш.
Запрошення має містити наступну інформацію: особисте звернення до запрошуваного, назва концерту, дата, час і місце проведення, коротка анотація. Запрошення вручаються особисто за складеним списком.
В афіші вказується назва концерту, дата, час і місце проведення, адреса, коротка анотація, умови відвідування концерту (платно або безкоштовно). Афіші розміщуються на дошках оголошень біля будинку культури, сільради, школи, магазину тощо.
8 етап. Проведення репетиції концерту.
Репетиція – необхідний етап підготовки концерту, який дозволяє вирішувати цілий ряд організаційних завдань.
У ході репетиції слід переглянути на сцені кожен включений до програми концертний номер; обговорити з учасниками їх вихід та відхід зі сцени; прорепетирувати, якщо передбачено, нагородження під час концерту; проговорити з виступаючими вимоги до форми сценічного одягу; призначити час збору учасників концерту.
Порядок проведення репетицій:
1. Робота з творчими коллективами.
2. Робота з ведучими над текстом (поєднання тексту з номерами, введення світла, можливих додаткових ігрових номерів).
3. Підготовка сцени, її оформлення.
4. Звукове оформлення – пошук музичного вирішення задуму програми, робота з технічними засобами.
5. Робота над відеорядом (використання фото-, відеоматеріалів).
6. Зведена репетиція з уточненням та поправками. Проводиться з метою з’єднання переходів від номера до номеру, введення ведучих, а також звукової і світлової апаратури.
7. Прогонна репетиція, під час якої знаходиться вірний темпоритм концерту, народжується сценічна атмосфера.
8. Генеральна репетиція. Проводиться за 1-2 дня перед концертом.
9 етап. Організація та проведення концерту.
Правила організації концерту:
1. За 1-2 години до початку концерту необхідно перевірити місце його проведення.
2. Треба призначити відповідальних за роботу на сцені, за сценою, біля входу до клубного закладу, у глядацькій залі. Також слід визначити особу, яка зустрічатиме запрошених гостей.
3. Потрібно призначити осіб, які будуть відповідати за окремі колективи та розміщувати їх у визначених приміщеннях для перевдягання.
4. Програму концерту (так званий «бігунок») необхідно розвісити за сценою та на сцені.
5. Час збору учасників концерту варто призначити не менше ніж за 30 хвилин до початку концерту.
6. Перед початком концерту потрібно перевірити організаційну підготовку всіх учасників, а також налаштувати їх на майбутній виступ.
7. Багато уваги слід приділити темпоритму концерту. Він повинен постійно зростати. Щоб не було пауз між номерами, радимо використовувати прийом «живої завіси», коли під час поклону попередніх виконавців на сцену вже виходять наступні. На даному етапі часто використовується прийом «накладки», коли ведучий «наступає» на аплодисменти або «накладає» об’яву на номер.
8. Текст об’яви номера ведучим повинен бути коротким і нести тільки необхідну інформацію. Рекомендуємо не робити «підводки» до кожного номера. Як правило, під час концерту ведучі виходять на сцену на початку й у кінці. Інші номери програми оголошуються за кулісами.
9. Для якісної роботи під час концерту необхідно використовувати помічників, які виконують додаткові дії: виносять деталі оформлення, переставляють стільці, мікрофони, забирають зайві речі.
10. Організатору концерту потрібно постійно перебувати на сцені, щоб контролювати все, що відбувається на ній.
10 етап. Післядія.
Етап післядії повинен включати в себе обговорення помилок і недоліків концертного виступу, виправлення виявлених недоліків, визначення перспектив концертної діяльності. Після закінчення концерту слід зайти до кожного колективу, щоб подякувати за участь (незалежно від якості виступу).