Методичні поради керівнику аматорського театрального колективу щодо розвитку в акторів сценічної уваги
Режисер повинен працювати над виробленням в акторів навичок і вмінь зосереджувати увагу на заданому об’єкті, навчати абстрагуватися від усіх зовнішніх збудників, які сприяють розсіюванню уваги.
Вправи для роботи над сценічною увагою:
1. Дати учасникам театрального колективу будь-який предмет і запропонувати розглянути форму, колір, його особливості й деталі. Потім, прикриваючи цей предмет, надати можливість розповісти все, що вони запам’ятали, що привернуло їхню увагу. Після цього знову показати предмет, перевіряючи і порівнюючи розповіді з характеристикою реального предмету.
2. Дати акторам ілюстрації картин, щоб вони їх розглянули, а потім по пам’яті розповіли про побачене.
3. Запропонувати уважно розглянути сусіда: як він одягнений, які кольори переважають в одязі, в якій позі він сидить.
4. Розглянути малюнок на портьєрах, килимах, скатертині, потім намалювати його по пам’яті.
5. Звернути увагу на предмет, який знаходиться на середній відстані, і розказати про нього.
6. Розглянути предмет, який знаходиться на далекій відстані, і розповісти про нього.
Вправи для перевірки уваги за допомогою органів почуття:
Зорова увага:
1. Розглянути людей, які знаходяться у кімнаті, й описати їх.
2. Розглянути якийсь предмет у кімнаті й описати його.
3. Розглянути ілюстрацію й виконати зображені на ній пози людей.
4. Скласти із сірників фігуру, показати її акторам і запропонувати відтворити цю фігуру.
Слухова увага:
1. Послухати звуки на вулиці, в коридорі, кімнаті й описати їх.
2. Намалювати життя вулиці, коридору, кімнати за звуками, які чули.
3. Посадити одну групу акторів спиною до іншої, запропонувати говорити між собою. Потім розповісти: що чули, які звуки пролунали (розмова, оплески, свист тощо).
Увага на відчуття:
1. Обмацати пальцями спинку стільця й розповісти про форму, деталі, малюнок, прикраси.
2. Визначити знак і достойність грошової монети.
3. Спробувати з пучка волосся виділити одну волосину.
4. Намацати і визначити, які предмети лежать під скатертиною.
5. Намацати захований предмет під килимом.
Увага на нюх:
1. Понюхати одеколон й описати запах.
2. Понюхати яблука, лимон й описати запахи.
3. Понюхати оцет, олію, бензин, нашатир, лак й описати запахи.
У попередніх вправах розглядалися об’єкти у вигляді «точок». Коли в полі зору з’являється декілька предметів, розширюється й коло уваги.
Коло уваги – це простір, площа, яка містить у собі багато окремих самобутніх об’єктів, обмежених лініями самих предметів. Погляд перескакує з одного предмета на інший, але не має виходити за межі, окреслені колом уваги.
Вправи для розвитку кола уваги (буває малим, середнім й великим).
Мале коло уваги:
1. Покласти на стіл декілька предметів, запропонувати розглянути один із них і, відвернувшись від столу, описати його.
2. Запропонувати розглянути предмети на столі та розповісти про їхні особливості.
Середнє коло уваги:
Розглянути частину кімнати, де знаходиться стіл, й розповісти, що побачили.
Велике коло уваги:
Розглянути всю кімнату і розповісти про те, що в ній побачили.
Режисеру слід давати більше практичних вправ, щоб виробити в акторів-аматорів навички переходу від малого кола уваги до великого і навпаки.
Вправи для розвитку довільної сценічної уваги в уявній площині, які допоможутьнавчити актора передавати партнеру свої бачення:
1. Згадати дорогу з дому до будинку культури та розповісти характерні її прикмети.
2. Розповісти про свою квартиру, дім.
3. Описати добре знайому будівлю на селі.
4. Запропонувати описати зовнішність одного з учасників колективу.
5. На 30-40 секунд одному з акторів дати подивитися кольорову репродукцію, яку потрібно описати. Всі повинні зрозуміти, про яку картину йде мова.
Вправи для розвитку багатоплощинної уваги (або роздвоєної).
1. Запропонувати одночасно порахувати сірники і прочитати вірша (Скільки нарахували сірників?).
2. Дати одному акторові завдання перемножити двозначні числа, другий у цей час повинен відволікати його різними запитаннями.
3. Роздати присутнім порядкові номери. Запропонувати кожному «про себе» читати вірш. Через 2-3 секунди назвати якийсь номер. Той, хто має цей номер, повинен встати і продовжувати вголос читання до того моменту, поки не буде викликаний наступний номер. Тоді він знову продовжує читати вірша «про себе».
Вправи для розвитку уваги як засобу добування творчого матеріалу:
1. Запитати раптово: «Як одягнений сьогодні ваш товариш?», «Який настрій і самопочуття у вашого сусіда?».
2. Запропонувати розглянути знайомі речі (сумочку, шарф, краватку, штани, кофту) і сказати, які зміни помітили.