Враховуючи те, що основною ланкою роботи з оркестрами є репетиція, розглянемо основні складові процесу підготовки керівника оркестру до її проведення. Цей процес здійснюється у декілька етапів:
1. Добір творів.
2. Аналіз партитури твору.
3. Читання партитури за фортепіано.
4. Адаптація музичного матеріалу (обробка, аранжування, інструментування).
5. Диригентський аналіз партитури.
6. Планування репетиційної роботи над твором.
Проаналізуємо перший етап процесу підготовки керівника оркестру до проведення репетиції – добір творів.
Програму кожного музично-інструментального колективу складають твори різної форми, жанрів і стилів. Бажано, щоб в аматорському колективі виконувались нескладні популярні класичні твори, цікаві для сприймання: обробки народних мелодій, інструментальні перекладення пісень з кінофільмів тощо. Незалежно від мети й жанру твору, що вивчається, він повинен нести смислове та художнє навантаження і бути доступним розумінню музикантів-аматорів.
Добір матеріалу для кожної конкретної репетиції (групової або зведеної) проводиться з урахуванням рівня колективу та отриманням принципу – від простого до складного.
В аматорських оркестрах і ансамблях, де більша частина учасників не має спеціальної музичної підготовки, читання з аркуша оркестрових п’єс проводиться епізодично, а вивчення нового музичного твору розпочинається в окремих оркестрових групах та з індивідуальної роботи з виконавцями. Окрім того, для кожного заняття керівник добирає музично-теоретичний матеріал (завдання з елементарної музичної грамоти), засвоєння якої має проводитися у процесі роботи над вправами й органічно поєднуватися з грою на інструменті.